Sammanfattning av 2016

2016 blev ett år då det hände mycket med privatekonomin.

Under våren sålde jag min bostadsrätt. Det blev en rejäl vinst eftersom jag ägt den i flera år. Jag köpte ett hus i skärgården med min sambo.
Under året blev det ett stort tillskott i mitt aktieinnehav. Samtidigt har jag ett större bostadslån, så risken har kanske ökat på ett sätt. Samtidigt kommer det förhoppningsvis löna sig rejält med tiden att ha mycket aktier och preferensaktier.
Jag har ändrat inriktningen på mitt sparande en del senaste tiden. Eller snarare väldigt mycket. Jag har gått över till att arbeta mycket mer med utdelningar. I dagsläget har jag regelbundna utdelningar under hela året. Jag försöker få tillräckligt stor utdelning varje månad. I ett första steg satsar jag på att försöka får minst 5000 kr varje månad. På sikt är det snarare 10000 kr per månad eller 20000 kr/månad jag siktar på. 2017 är det i alla fall 5000 kr/månad. Det blir spännande att se om jag lyckas med det eller inte.

2016 såg det ut så här:

januari
februari
mars
april
maj
juni
juli
augusti
sep
okt
nov
dec
1795
1744
4158
1820
4503
4332
2362
4633
4701
3814
4866
7110

Sammanlagt under året blev utdelningen 45838.

2017 kommer utdelningarna vara betydligt större, eftersom jag investerat ännu mer pengar som ger utdelning. Jag försöker att ha en balans mellan svenska aktier i storföretag, amerikanska aktier och svenska preferensaktier. Preferensaktier ger större utdelning, men samtidigt kommer de förmodligen inte stiga så mycket i värde. Vanliga aktier, svenska eller amerikansk, ger betydligt mindre, men har en större långsiktig potential. En mix passar nog mig bäst. Det är synd att svenska bolag inte delar ut fyra gånger per år, som de flesta amerikanska bolag gör. Det är betydligt enklare då att få en jämnare inkomst från utdelningar. Kassaflödet blir mycket jämnare.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018