Utdelningar i mars 2017

Nu börjar tre bra månader med utdelningar. Mars, april och maj brukar vara väldigt bra utdelningsmånader. En anledning till det är att svenska aktier oftast delar under dessa månader. Några svenska bolag har utdelningar andra delar på året, men det är en klar minoritet. Jag tycker det vore väldigt bra om svenska bolag följde den amerikanska modellen. Jag tror att investerare med en mindre summan pengar skulle spara på ett smartare sätt. Det blir ett jämnare flöde av pengar. Istället för att alla utdelningar kommer under några månader på våren.

Utdelare i mars.
Amerikanska aktier och ETF:
Johnson & Johnson 717 kr
Global X superdividend 216 kr
AIG 284 kr
Realty Income Corp  298 kr
Exxon 671 kr

Svenska aktier: 
Autoliv 209 kr
Castellum 500 kr
Nordea 247 kr

Svenska pref. aktier:
K2A Knaust & Andersson 1500 kr
Boform 1137 kr
Aligera 1925 kr

Summa i februari blev 7704 kr. En bra månad! Mars 2017 gav 4158 kr.
Året ser ut att utveckla sig bra. Snittet för 2017 är ca 6500 kr per månad. Jag ser fram emot april och maj som är väldigt bra utdelningsmånader. Långsiktiga målet är att klara av minst 10000 kr varje månad. Det blir ungefär som en Trissvinst. Det finns dock två stora skillnader. För det första är jag övertygad att jag kommer att lyckas. Om jag istället skulle satsa på Trisslotter, så tror jag inte på det överhuvudtaget. Det är alldeles för liten chans att vinna på Triss. Den andra skillnaden är att utdelningarna kommer vara livet ut. Det kommer förhoppningsvis inte vara bara 10, 15 eller 25 år, utan "för alltid".
Allra helst ska man alltid återinvestera alla utdelningarna. Då blir det en verklig ränta på ränta effekt, som bara fortsätter och fortsätter...

Lite allmänt om aktier
Hennes & Mauritz har fortsatt en tung resa i mars. Undrar om den börjar närma sig botten snart. Ca 2 % har jag investerat i HM. Det är mycket mindre än för några år sedan, men det aldrig roligt när ens aktier går så dåligt. Fördelen är att vikten av HM minskar, när den minskar i värde i förhållande till övriga portföljen.

Tur jag aldrig gav mig in och köpte Fingerprint Card. Det hade knappast ha blivit någon plusaffär. Jag har dock några aktier jag funderar på om de är bra att äga för tillfället. Det är Indutrade, Autoliv och några prefensaktier.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018