Utdelningar i juni 2017

Nu är sommaren här. Efter tre riktigt bra månader är inte juni lika bra. Ratos pref betalades ut. Det inte så längesedan jag köpte den. Jag köpte den i april och juni förra året. Efter att ha räknat på alla kostnader och intäkter så gjorde jag en vinst på 2266 kr. Alltid något, men jag hade gärna ägt dem ett tag till. Jag köpte en del andra preferensaktier för pengarna: Alm Equity Pref , SAS pref och Omega Healthcare Investors inc . Spännade och se hur de utvecklas.

Utdelare i juni.
Amerikanska aktier och ETF:
Johnson & Johnson 728 kr
Global X superdividend 209 kr
American International Group 271 kr
Realty Income Corp  294 kr
Exxon 669 kr

Svenska pref. aktier:
K2A Knaust & Andersson 1500 kr
Boform 1137 kr
Aligera 1925 kr

Summa i juni blev 6733 kr. Bättre än väntat. Utdelningarna hittills i år är 49178. Förmodligen är första halvan av året bättre eftersom många svenska utdelningar kommer i mars, april eller maj. Det hade annars varit fantastiskt om jag kunde få över 100000 kr i utdelningar i år. Det tror jag dock blir svårt. Jag hoppas istället runt 90000 kr på helåret. Få se om det blir så.
Fram till mitten av juni låg aktieportföljen fantastiskt bra till ATH. De sista två veckorna i juni var dock inte så roliga utan portföljens värde sjunk väldigt mycket. Givetvis har det ingen betydelse på lång sikt, men det alltid roligare när det går uppåt. Mina investeringar är främst baserade på att få utdelningar och helst regelbundet. En del aktier i portföljen har jag annars för att jag verkligen tror på företaget.

Privat händer det också mycket. Efter att i januari blivit pappa, så kommer jag snart att gå på pappaledighet. Det kommer påverka ekonomin en del och jag kommer förmodligen inte spara alls så mycket nya pengar. Allt för denna gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018