Min portfölj - April 2018

Så här ser min portfölj ut för närvarande. Detta är ögonblicksbild, eftersom små förändringar sker hela tiden.

Först kan jag dela upp portföljen i olika typer av värdepapper. Dessa typer är:
Fonder, Aktier, onoterade investeringar och kassa.
Fördelningen ser då ut så här mellan de olika typerna av värdepapper:



Fonder

Fonden med mest pengar är Swedbandbank Robur Exportfond. Tyvärr är den inte på ISK-konto, eftersom det inte fanns när jag köpte den. Den har dessutom gått upp nästan 800%, så vid försäljning skulle väldigt mycket försvinna i skatt. Tyvärr går många tusenlappar varje åt till avgifter för den fonden, så jag ska avveckla den på sikt. Väldigt surt med skatten dock.

Mina fonder som jag äger är:
Global X Superdividend,  som är en amerikansk ETF.
Global X Uranium, som är en amerikansk ETF som består av bolag som utvinner uranium.
Swedbank Robur Exportfonden.
Skandia Japan Exponering.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Tundra Vietnam.

Aktier

Jag har valt enbart visa de innehav som är värda mer än 50 000 kr. Volvo B är för närvarande det allra största innehavet och värt ca 125 000 kr. Då har ändå sålt av en del där. Därefter kommer Johnson & Johnson, som är ett amerikansk bolag. Min strategi bygger mycket på utdelningar, så jag har tänkt att behålla aktierna under mycket lång tid. En del av dem resten av livet, men jag gör även vissa justeringar också. Vissa aktier tappar jag tron på och då åker de ur portföljen. Jag har ett gäng småinnehav nu som jag eventuellt tänkte sälja. Det är Indutrade, Boliden och Ratos. 

Svenska aktier

Mina största innehav i svenska aktier är:
Volvo B
Sandvik
SKF B
Castellum
Autoliv SDB
Hexagon B

Svenska pref. aktier

Mina största innehav i svenska preferensaktier är:
K2A Knaust & Andersson Pref
Akelius Residental Pref
Amasten Fastighets Pref

Amerikanska aktier

Mina största innehav i amerikanska aktier ser ut så här.
Johnson & Johnson
Royal Caribbean Cruise Line
Pepsico
Realty Income
AT&T Inc
Starbucks Corp
Apple
Northwest  Natural Gas

Onoterade investeringar

Jag har placerat en liten del av min pengar i Tessin. Det är fyra olika innehav där. Jag har även placerat väldigt lite i Lendify. Mest som en rolig grej. Tyvärr kan inte dessa pengar stå på ett ISK-konto, så mycket försvinner i skatt.

Kassa

Detta är pengar som inte är placerade för tillfället eller som används dagligen. Jag har sålt av lite värdepapper senaste 2 månaden för att ha lite större kassa. Efter maj tror jag att börsen kommer sjunka en del.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018