Att spara till barn

Varför spara något?

Jag tror att många föräldrar har som mål att spara till sina barn. Tyvärr är det många som misslyckas med det. Pengarna räcker inte riktigt till varje månad. Jag vet många som tänkt spara barnbidraget till sina barn, men sedan blir det inte av eller bara sporadiskt. Det är förmodligen svårt att börja spara till sina barn om man inte har ett eget sparande. Att ha ett ordentligt sparande till sig själv och sin familj är mycket viktigt. Det är en stor trygg när olika livssituationer ändras. Man kanske byter eller blir utan jobb. Man flyttar till en annan bostad eller behöver byta bil och så vidare. Bor du dessutom i villa så ökar risken för stora utgifter. Det kan till exempel vara något som går sönder eller behöver bytas ut. Annan viktigt aspekt är att man utdelning eller ränta av sin investering, så får man "gratispengar". Man behöver alltså inte utföra ett fysiskt arbete för att få pengarna. I början blir det väldigt lite, men efter ett tiotal år kan det bli väldigt mycket.


Varför ska man då spara till sina barn?

Barnen kan lära sig att ta ansvar för ekonomi och pengar. Det är en viktig läxa i livet att man inte köper allt direkt, utan kanske sparar till det under längre tid. När barnen blir äldre kanske de vill skaffa körkort och längre fram en bostad. I Stockholms innerstad behövs flera hundratusen för att ens kunna betala en handpenning på 15 procent. Tack vare "ränta på ränta"-effekten blir 1050 kr varje månad mycket pengar under 20 år. I mitt räkneexempel sparar man 1050 kr varje månad till sitt barn. Om vi räknar med att pengarna placeras i aktier och värdeökningen är 7 % per år kan man komma upp till över 500000 kr. Givetvis är detta bara en modell. Förhoppningsvis kan man även spara lite mer till sina barn ibland. Till exempel vid födelsedagar och julafton. Så här skulle sparandet kunna se ut i en graf:


Hur har det gått för mitt barns besparingar?

Vår son föddes i januari 2017, så hittills har det inte blivit så många utbetalade barnbidrag. I samband med dopet fick han lite pengar och annars har vi sparat barnbidraget varje månad. Pengarna som har kommit in har jag investerat i 3 olika bolag. Jag har valt investmentbolag eftersom de ger en större riskspridning än många andra aktier. De är ungefär jämnt fördelade på Latour B, Kinnevik B och Investor A. Jag köpte även en Disneyaktie och gav sonen i julklapp, istället för andra prylar! Längre fram tänker jag även köpa aktier i andra bolag. Det är roligt och viktigt att satsa på flera olika aktier, däremot ska man inte ta för stora risker med sina barns pengar. Det står det till och med i lagen. Så här se sonens portfölj idag den 22 januari 2018.


Hur ska man investera till sina barn?

Jag har valt att placera pengarna i Avanza. De är placerade i en kapitalförsäkring där min son är förmånstagare. Detta beror bland annat på att jag vill ha koll på när han får börja använda pengarna. Tanken är att pengarna ska gå till bostad i första hand, när han kommer upp i 20-årsåldern. Jag har investerat i aktier och fonder i mer än 30 år. Om du inte har erfarenhet av aktieinvesteringar kan det vara bättre att satsa på olika fonder. Tänk på att avgiften inte ska vara för hög, eftersom det "äter upp" väldigt mycket pengar på sikt. Lycka till! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018