Portföljens värde är 3 miljoner kr


Under en längre tid har jag hoppats på att portföljen ska ticka över 3 miljoner kr eller 3 000 000 kr. Att passera 1 miljon var väldigt stort. Nästa stora steg är just 3 miljoner. Jag läste en bok för några år sedan då de tog upp några viktiga milstolpar i sparandet. Först var det 100 000 kr. De personer som lyckas spara mer än hundratusen kronor är oftare mer intresserade av sparande. Det har också visats att många människor ändrar sitt beteende när de passerar den milstolpen. Nästa milstolpe var 1 miljon och den tredje milstolpen var just 3 miljoner. Mellan 3-10 miljoner börjar människor skaffa lyxbilar och så vidare. Det är inte aktuellt för mig. Vid 10 miljoner börja människor tänka på att spara för kommande generationer. Mitt mål vid 65 års ålder är just 10 miljoner.

Givetvis är det väldigt roligt när portföljen når 3 miljoner. Jag är däremot väldigt inriktad mot utdelningar som detta inlägg visar. Jag tror att Stockholmsbörsen ligger ganska högt nu och en sättning kommer snart. Då kommer portföljen under 3 miljoner igen. Förmodligen från maj och framåt, men det kan man aldrig veta. Portföljen var väldigt nära att passera 3 miljoner i början av december 2017, men börsen vek ner. Jag hoppas att min portfölj står emot en nedgång ganska bra. Eventuellt försöker jag sälja av lite svenska aktier, som till exempel Volvo, Sandvik och SKF, om det brakar utför.

Hur har jag lyckats då? Jag har varit intresserad av sparande, värdepapper och aktier i ca 30 år. Jag har hela tiden sparat lite av min inkomst. Till och med när jag pluggade så sparade jag lite varje månad i aktier. Minst 10% av inkomsten varje månad, men gärna 25%. Vid lägenhetsköp och bilköp har jag använt pengarna, men annars inte.
Här har du en sparkalkyl för att lyckas med ditt eget sparande:
Sparkalkyl

I år är lite speciellt eftersom jag är pappaledig och tyvärr inte kan spara något extra. Jag återinvesterar utdelningar som förra året var mer än 80 000 kr, men annars blir det inget sparande. Det får vänta till i höst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelningar i augusti 2018

Utdelningar i juli 2018

Utdelningar i juni 2018